W Towarzystwie Muzycznym
Chór Kameralny Towarzystwa Muzycznego powstał na przełomie 1986/87 roku. Został założony przez Beatę i Dariusza Dąbrowskich, którzy wraz z grupą studentów pragnęli realizować w zespole swoje muzyczne pasje. Zainteresowania muzyczne skupiały w zespole ludzi różnych profesji: studentów, nauczycieli, lekarzy, muzyków, urzędników. Podstawę repertuaru stanowiły pieśni a cappella różnych epok. Od początku istnienia chór uczestniczył w cyklicznych imprezach odbywających się w Lublinie, takich jak Ars Chori, Triduum Cecyliańskie, Ciemna Jutrznia, Wielkopostne śpiewanie, Jesienne i Wiosenne Spotkania Chórów. Od wielu lat ważny nurt w pracy chóru stanowiła muzyka oratoryjno kantatowa. Współpraca z innymi chórami oraz orkiestrami dawała możliwość wykonania wielkich dzieł wokalno instrumentalnych.
Zespół uczestniczył w wykonaniach m. in.:
-
J. S. Bacha Magnificat, Pasja wg św. Mateusza, Oratorium na Boże Narodzenie,
-
G. F. Haendla Mesjasz, Susanna,
-
G. B. Pergolesiego Stabat Mater
-
J. Haydna Stworzenie świata,
-
W. A .Mozarta Requiem, Wielka msza c-moll,
-
L. van Beethovena – IX Symfonia,
-
J. Brahmsa Requiem niemieckie,
-
G. Rossiniego Stabat Mater, Petite messe solennelle,
-
G. Pucciniego Messa di Gloria,
-
F. Liszta Via Crucis,
-
K. Szymanowskiego Stabat Mater,
-
A. Ramireza Misa Criolla, Navidad Nuestra
W latach 1993-2003 chór wielokrotnie koncertował dla środowiska akademickiego m.in. w ramach festiwali Żakeria oraz Mikołajki folkowe. Zespół kilkakrotnie brał udział w festiwalach, konkursach i warsztatach muzycznych za granicą Francja, Białoruś, Szwajcaria, Szwecja, Austria, Niemcy, Węgry, Chorwacja, Belgia. 18 maja 2000 r. wraz z orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej chór uczestniczył w wykonaniu Mesjasza G. F. Haendla w Katedrze w Gdańsku Oliwie, dedykowanym Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II w dniu Jego 80 tych urodzin. Wiosną 2004 roku Chór Kameralny został zaproszony do udziału w Międzynarodowych Spotkaniach Chóralnych w Gdańsku, gdzie m.in. uczestniczył w wykonaniu IX Symfonii Ludwiga van Beethovena w przeddzień wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Na zawsze w historii Chóru zapisał się koncert W hołdzie Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II, na którym 10 kwietnia 2005 roku w lubelskiej Archikatedrze wykonano Requiem W. A. Mozarta.
Przez wiele lat dla Chóru Kameralnego wielkie znaczenie miała współpraca z lubelskim Klasztorem Ojców Dominikanów kilkakrotnie występował on na koncertach festiwalu Wielkopostne Śpiewanie, w Bazylice nagrał swoją pierwszą płytę Kolędy w Bazylice Dominikanów (2007), następnie w tym pięknym wnętrzu zarejestrował program telewizyjny Kolędy czas (2008) oraz dokonał nagrania kolejnej płyty Krzyżu święty nade wszystko (2009).
Z inicjatywy chóru od 1995 roku odbyło się w Lublinie sześć edycji Międzynarodowych Dni Muzyki Chóralnej ( ostatnia w czerwcu 2006 roku).
Od początku istnienia zespołu jego dyrygentem była Beata Dąbrowska, która w pracy artystycznej i organizacyjnej współpracowała z Dariuszem Dąbrowskim.
Z przykrością informujemy, iż w chwili obecnej działanie Chóru Kameralnego Towarzystwa Muzycznego jest zawieszone.
Beata Dąbrowska
(ur. 5 stycznia 1960 w Lublinie, zm. 14 marca 2016)
– absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (1982) oraz Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (1990). Od roku 1982 była pracownikiem naukowo – dydaktycznym Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie, zaś od 2003 roku na stanowisku profesora nadzwyczajnego UMCS.
Od 2004 r. była kierownikiem Zakładu Dydaktyki Muzycznej,
natomiast od 2005 roku pełniła funkcję dyrektora Instytutu Muzyki.
Prowadziła klasę dyrygentury chóralnej i inne zajęcia związane z chóralistyką. Była założycielem i dyrygentem Chóru Kameralnego Towarzystwa Muzycznego, z którym od roku 1987 prowadziła działalność artystyczną w kraju i za granicą.
Mozart, Ave verum corpus w wykonaniu Chóru Kameralnego Towarzystwa Muzycznego- Lublin, czerwiec 2012